באופן כללי, ישנם שני מצבים עיקריים בהם אנו נידרש לשירותיו של מכון רישוי: המקרה הראשון והידוע הוא עריכת הטסט השנתי כפי שנדרש מאיתנו על פי החוק, והמקרה השני הוא בדיקת רכב לקראת רכישה. בישראל פעילים מאות רבות של מכוני רישוי המספקים את צרכי בדיקת הרכב לכל אזרחי המדינה. צרכים אלה נובעים בראש ובראשונה, מכוח החוק המחייב כל רכב הנוסע על כבישי הארץ, לבצע בדיקה שנתית של מערכות הבטיחות ברכב. בדיקה זו כוללת בדיקה של הצמיגים, מערכת ההיגוי, בולמי הזעזועים, אורות קדמיים, אורות בלמים, מגבים, אורות איתות וכדומה. על כל רכב לעבור בהצלחה את הבדיקה על מנת שיוכל לנסוע על הכביש, כחוק. אם במהלך הבדיקה נתגלו בעיות בטיחותיות ברכב, בעל הרכב מקבל לעיתים הארכה של מספר ימים על מנת לתקן את התקלות ולחזור לבדיקה חוזרת, או הורדה מיידית מהכביש במידה ומדובר בתקלות בטיחותיות חמורות. לא רק טסט שנתי, גם בדיקת הרכב לפני החורף בדיקות נוספות שאפשר לבצע במכוני הרישוי השונים, ולמעשה נערכות בכל מכון רישוי ברחבי הארץ הן בדיקות החורף. בדיקות אלה אינן מחוייבות על פי החוק, אך לכל נהג מומלץ להעביר את רכבו בדיקת חורף שכזאת ממש לפני שמתחיל החורף. בדיקה זו תוודא שהצמיגים שלכם נמצאים במצב תקין, שהמגבים פועלים כפי שנדרש, מערכת ההיגוי תקינה וכדומה. ולבסוף, כמובן בדיקת רכב לפני קניה. אנשים המעוניינים לרכוש רכב יד שניה, או רכב מידי חברת השכרה או חברת ליסינג, רוצים לוודא שהרכב נמצא במצב תקין, ושאין לו בעיות חמורות שבעל הרכב אינו מדווח עליהן. ביצוע בדיקות קניה בדיקות אלה נקראות בדיקות קניה והן מסופקות בכל מכון רישוי גדול ומוביל. במסגרת הבדיקה נערכת בחינה מדוקדקת של כל מערכות וחלקי הרכב, עד לרמה כזאת שניתן לגלות האם הרכב עבר תאונה שכתוצאה ממנה עבר תיקוני פח וצביעה מחדש. המכון המבצע את הבדיקה מחוייב לתוצאות הבדיקה, ובמקרה והרוכש רוכש את הרכב ולבסוף מתגלה שהרכב עבר תאונה שלא נמצאה בבדיקה, הרי שהמכון שביצע את הבדיקה צריך לשאת באחריות לכך.